Saturday, April 2, 2011

Engineering Open Day 2011(Netball)






Salam..baru2 ni ak de involve dlm EOD 2011..ak form satu team netball..pyh gak nak gather dak2 ni..at last,dpt la form stu team..mmbe2 ak gak..ak mmg saje je nak enjoy main..

dh lame ak x main netball..last skali time diploma kot..for join utk sukan KARISMA..seyes..ak mmg minat giler ngn netball..huhu...ak start involve dr sek rendah lg..tp ak main pling byk for Sukan KOmuniti Peringkat Negeri Pahang utk beberapa tahun..dpt duit kot,lg la ak suka...hahhahaha..as a GS (goal shooter)..tp main utk sukan komuniti mmg syok giler..sb combine ngn mak2..hahaha..mak ak pun join..jdik GD(goal keeper)..klu psal ak berguling ngn mak ak ats pdg mmg dH bese..haha..kne gelak je lebey..anak beranak bergaduh..huhu..time practice rr..klu match ngn team lain,we all satu team..klu utk sukan komuniti,pling nightmare bile lwn ngn polis wanita..perghh..bapak giler strong..semput ak..dah la beso2..skali kne siku,dah terpelanting ak..hahha..

eh berbalik pd EOD..byk gak club take part..we all under COC Club..Civil Outdoor Club stands for..first leg match ari sabtu we all menang and last match seri..so,kne proceed next day match utk kumpul mate..mmg cobaan tol..sb dak2 team lain main tipu kot..ak mmg mls nak main emo..saje nak enjoy..so,ak biarkan je la..dah la referee mcm x tau rules..ak rse klu ak jdik ref,ak lg terer rsenye..x puas ati tol..team lain mmg main cm haram jadah..unless satu team dr fak Oil & Gas Engineering x silap..shooter die mmg sharp..bgus giler..

next day pun same..kiteorg siap bwk referee dr Sport Rec..yg mmg specialist dlm netball..dieorg dak2 Sukan Rekreasi time ak kat arau(dploma) dlu..tp still main ntah ape2..team ak mmg bengang..de ke dieorg mrh kt team we all sb player team kiteorg sume tinggi2..what the hell?xkan nak kne potong kaki kot..nonsense!dah la main x tau rules,byk ckp plak..damn..pegi main ragbi la woi!!..last skali,kiteorg klh sb dak2 team ak sume dah tensen ngn game ntah ape2 gitu..tp mls nak besarkan cite..kan de yg kne smackdown ngn dak team ak kang..naya..player team ak sume dangerous..so,next sem de lg EOD..ak cadang nak form satu lg team..huhu..insya allah..

Some said that i'm good with pic..:)










Some of the best oneshot photo collection from my hand..:)..berbakat kah aku??hahhahah..prasan.

try test tengok: Amalan Membawa Syirik

url artikel: http://grenbara.bravejournal.com/entry/23692

Amalan Membawa Syirik

Bersama: DR. AMRAN KASIMIN
SOALAN:
Saya benar-benar keliru terhadap amalan kebatinan, sama ada melibatkan teater tradisional atau perubatan yang dikatakan menyebabkan syirik. Jelasnya, amalan yang bagaimana yang boleh menyebabkan seseorang itu syirik, satu dosa yang tidak diampuni oleh Allah. Terima kasih. – Asmadi, Kota Bharu
Jawapan:
Perlu dijelaskan bahawa syirik tidak bergantung kepada nama mereka yang terlibat sama ada pawang, bomoh, poyang, maha guru, dukun atau sebagainya. Begitu juga dengan bacaan yang dituturkan, yang melibatkan jampi, mantera serapah. Malah masyarakat Melayu dalam keadaan tertentu seumpama tidak dapat membezakan antara jampi mantera, serapah ataupun doa.
Hukum syirik berlaku akibat perbuatan yang dilakukan ataupun tutur kata yang disebut yang menyekutu pada zat Allah Yang Esa, dengan sesuatu yang baru.
Auf bin Malik berkata: Kami pernah menggunakan jampi mantera ketika jahiliah dahulu. Lalu kami bertanya: Ya Rasulullah apa pendapat tuan tentang perkara ini? Baginda menjawab: Kemukakan pada ku mantera kamu itu. Tidak mengapa jampi mantera itu selagi tidak mengandungi syirik.
Berdasarkan keterangan ini, syirik boleh terjadi kerana:
i) Seseorang berkeyakinan bahawa jampi mantera memberi kesan sama ada untuk menyembuh, memberi perlindungan, memberi kekuatan dan sebagainya.
ii) Meminta perlindungan iblis dan syaitan atau memuja jin, berhala, objek penyembahan orang kafir dan seumpamanya.
iii) Mempercayai makhluk halus mempunyai kuasa menyembuh atau memberi mudarat.
iv) Menyeru atau memuja kalimah atau nama-nama yang tidak difahami maknanya, yang terdiri daripada nama iblis dan syaitan atau sembahan orang kafir.
Terdapat upacara memanggil jin melalui rangkaian jampi mantera disertai amalan menyajikan makanan dikenali “menyembah pentas,” “menyembah gelanggang” dan sebagainya. Kemenyan dibakar dan diperasap pada sajian, alat muzik, sekeliling pentas dan ada kalanya pemain atau penari.
Dalam persembahan kuda kepang misalnya, apabila muzik mula dibunyikan, penari memulakan tarian secara perlahan-lahan. Kemudian bomoh masuk gelanggang dan membaca jampi berikut untuk memanggil roh kuda semberani, bernama Nini Danyang dan Kiki Danyang yang tinggal di awang-awang:
Ya Nini Danyang, Kiki Danyang; Seng menggone meng awang-awangan; Seng jenenge jaran semberani; Aku njalok semurup; Supoyo seng main jarang semberani iki; Pada menang kabeh; Yo yo!
Dalam persembahan tarian bubu, jampi dibaca oleh pawang ketika mengelilingi gelanggang sambil tangan memegang pengasap kemenyan yang berkepul-kepul asapnya:
Bi’s-mi ‘Llahi ‘r-rahmani ‘r-rahim; Hei jin tanah; Jembalang tanah; Pelesit bumi; Hei jin atas serangkap bumi; Serangkap langit; Putar tanggah di bumi, puak juakmu; Aku nak minta tolong; Jaga tempat yang aku buat ini; Baik di atas mu; Jahat di atas mu; Dengan berkat doa; La ilaha illa ‘Llah; Muhammadu ‘r-rasulullah
Perlakuan manusia (makhluk) yang memohon perlindungan kepada makhluk (jin) seperti dijelaskan dalam contoh ini, memberi implikasi bahawa seseorang itu meyakini bahawa makhluk tersebut mempunyai kekuatan (kudrat) memberi perlindungan. Pada hal pelindung sebenar ialah Allah (khaliq).
Syirik juga boleh terjadi apabila seseorang itu melibatkan diri dengan sihir. Amalan sihir tidak boleh berlaku kecuali dengan penglibatan makhluk halus, terdiri daripada jin- jin. Merujuk persoalan berkaitan jin-jin ini, tidak dinafikan ada golongan yang menafikan kewujudannya. Al-Quran mengandungi surah-surah, yang di antaranya ialah surah al- Jinn, (surah ke-72), surah Makkiyah menurut ittifaq ulama, mengandungi 27 ayat. Perkataan “al-Jinn” disebut 22 kali dalam al-Quran, manakala perkataan “an-Jann) iaitu (Al- Jinn) disebut sebanyak tujuh kali.
Tidak dinafikan bahawa institusi perubatan Melayu tradisional memainkan peranan dalam kehidupan harian orang Melayu terutamanya pada zaman dahulu. Biarpun cara berfikir orang Melayu jauh berubah, namun pada praktiknya, rawatan tradisional ini masih tetap mendapat tempat dalam masyarakat yang melibatkan semua lapisan masyarakat.
Allah memberi amaran agar manusia berhati-hati daripada gangguan dan tipu daya jin. Manusia hakikatnya tidak berupaya menyelami rahsia-rahsia di sebalik kejadian makhluk ini. Selain memberi alasan bahawa makhluk yang berdampingan itu terdiri daripada roh-roh, syeikh-syeikh, rijalul ghaib dan sebagainya yang terdiri daripada wali- wali, terdapat juga di antara mereka yang memberi alasan bahawa Nabi Allah Sulaiman pernah menggunakan khidmat jin-jin untuk melakukan tugas-tugas tertentu (Saba’ 12).
Sesetengah daripada mereka pula mengaku berdampingan dengan makhluk-makhluk halus tetapi mendakwa ia terdiri daripada jin-jin Islam. Adalah tidak salah berdampingan dengan mereka, tidak ubahnya seperti manusia yang bersahabat dengan manusia, saling bantu membantu untuk mengatasi masalah yang mendatang.
Allah menjelaskan bahawa syaitan itu musuh. Dalam keadaan apa sekalipun, manusia hendaklah menganggap makhluk ini sebagai musuh (Fatir: 6). Manusia sukar untuk membezakan antara orang yang beragama Islam dan munafik atau kafir melalui pengamatan luaran, apatah lagi sekiranya manusia itu terdiri daripada rumpun bangsa yang sama.
Andainya mereka tidak berupaya membezakan anutan agama sesama manusia, tentunya lebih rumit untuk menentukan atau membezakan antara jin Islam dan kafir.
Terdapat juga jin yang mengaku menganut Islam tetapi mengganggu manusia kerana kejahilan, runtunan nafsu atau lain-lain seperti yang berlaku dalam kalangan manusia.
Allah memberi keistimewaan kepada Nabi Sulaiman untuk menguasai angin, berupaya memahami bahasa binatang dan memerintah jin-jin. Satu keistimewaan yang diberi, khusus kepada baginda. Untuk mengambil contoh keistimewaan yang diberi oleh Allah kepada baginda lalu dijadikan alasan untuk bersahabat ataupun berdampingan dengan makhluk ini, individu berkenaan perlu mempunyai maqam teristimewa, mencapai satu darjat sekurang-kurangnya seperti maqam Nabi Sulaiman. Apa yang ternyata keistimewaan itu hanya untuk Nabi Sulaiman.
Imam Malik berpendapat bahawa tukang-tukang sihir muslim, apabila melakukan sihir dengan kehendaknyai, yang melibatkan rangkaian kata kufur, sama ada yang diistilahkan sebagai jampi, mantera atau serapah hendaklah dibunuh tanpa diminta agar bertaubat. Menurut Ibn al-Munzir, seorang lelaki yang berikrar bahawa ia melakukan sihir, melibatkan rangkaian kata kekufuran hendaklah dibunuh sekiranya tidak bertaubat setelah diminta berbuat demikian.
Sekiranya rangkaian kata yang dituturkan tidak melibatkan rangkaian kata kufur ia tidak boleh dibunuh. Sekiranya sihir itu menyebabkan jenayah pada mangsanya, hukuman ke atasnya ialah qisas, iaitu sekiranya ia melakukan perbuatan tersebut dengan sengaja.
Sesetengah ulama berpendapat, hukuman yang dikenakan ke atas tukang sihir ialah hukum bunuh sebagai ta’zir (hukuman yang ditentukan menurut kehendak tadbir raja atau wakilnya) untuk mengelakkan berlakunya perkara buruk terhadap orang ramai.
Ini adalah pendapat mazhab Hanafiah dan Syafie. Imam Syafie juga berpendapat dosa tukang-tukang sihir tidak melebihi dosa syirik, pada hal yang syirik dituntut bertaubat.
Sekiranya tukang-tukang sihir itu menjadi kafir kerana tutur kata dan perlakuannya, kemudian ia Islam semula, maka sahlah pengislamannya dan diterima taubatnya. Adalah dimaklumi bahawa tukang-tukang sihir Firaun telah beriman dan bertaubat dan Allah menerima taubat mereka (Taha: 70).
Dalam persembahan teater tradisional, amalan memanggil, menyeru dan memuja makhluk halus yang terdiri daripada jin, seperti yang dijelaskan adalah kerana orang berkenaan yakin makhluk itu boleh memberi pertolongan kepada manusia, melindungi pentas atau gelanggang, pemain juga penonton. Kononnya, makhluk itu mempunyai “keupayaan” ataupun “kudrat” melindungi, membolehkan upacara berjalan lancar.
Jika amalan ini tidak dilakukan, ada kemungkinan masalah akan timbul, seperti persembahan itu akan gagal sama sekali, atau menjadi tidak sempurna.
Allah melarang memohon pertolongan selain Allah, seperti tersebut dalam surah Yunus: 106: Jangan kamu memohon apa yang tidak memberi manfaat dan tidak pula memberi mudarat padamu, selain Allah, kerana jika kamu berbuat demikian, sesungguhnya kamu termasuk dalam golongan orang yang zalim.

Mingguan Malaysia online 28 Oktober 2007

Kisah Julaibib dan Pengantin Perempuan

Wanita shalihah adalah seorang wanita yang tahan memegang bara …
Jika datang perintah dari syariat kepada salah seorang mereka, dia taat, terima, dan tunduk. Dia tidak menyanggah, tidak membangkang, ataupun mencari alasan untuk tidak menerimanya.

Perhatikanlah cerita gadis suci nan mulia ini! Cerita tentang seorang pengantin wanita…
Adalah seorang laki-laki dari sahabat Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bernama Julaibib. Wajahnya tidak begitu menarik. Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam menawarinya menikah. Dia berkata (tidak percaya), “Kalau begitu, Anda menganggapku tidak laku?”

Beliau bersabda, “Tetapi kamu di sisi Allah bukan tidak laku.”
Dan Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam senantiasa terus mencari kesempatan untuk menikahkan Julaibib…

Hingga suatu hari, seorang laki-laki dari Anshar datang menawarkan putrinya yang janda kepada Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam agar beliau menikahinya. Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda kepadanya, “Ya. Wahai fulan! Nikahkan aku dengan putrimu.”
“Ya, dan sungguh itu suatu kenikmatan, wahai Rasulullah,” katanya riang.

Namun Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda kepadanya, “Sesungguhnya aku tidak menginginkannya untuk diriku…”
“Lalu, untuk siapa?” tanyanya.
Beliau menjawab, “Untuk Julaibib…”
Ia terperanjat, “Julaibib, wahai Rasulullah?!! Biarkan aku meminta pendapat ibunya….”

Laki-laki itu pun pulang kepada istrinya seraya berkata, “Sesungguhnya Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam melamar putrimu.”
Dia menjawab, “Ya, dan itu suatu kenikmatan…”
“Menjadi istri Rasulullah!” tambahnya girang.
Dia berkata lagi, “Sesungguhnya beliau tidak menginginkannya untuk diri beliau.”
“Lalu, untuk siapa?” tanyanya.
“Beliau menginginkannya untuk Julaibib,” jawabnya.

Dia berkata, “Aku siap memberikan leherku untuk Julaibib… ! Tidak. Demi Allah! Aku tidak akan menikahkan putriku dengan Julaibib. Padahal, kita telah menolak lamaran si fulan dan si fulan…” katanya lagi.

Sang bapak pun sedih karena hal itu, dan ketika hendak beranjak menuju Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam, tiba-tiba wanita itu berteriak memanggil ayahnya dari kamarnya, “Siapa yang melamarku kepada kalian?”
“Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam,” jawab keduanya.
Dia berkata, “Apakah kalian akan menolak perintah Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam?”
“Bawa aku menuju Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam. Sungguh, beliau tidak akan menyia-nyiakanku,” lanjutnya.
Sang bapak pun pergi menemui Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam, seraya berkata, “Wahai Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam, terserah Anda. Nikahkanlah dia dengan Julaibib.”

Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam pun menikahkannya dengan Julaibib, serta mendoakannya,

اَللّهُمَّ صُبَّ عَلَيْهِمَا الْخَيْرَ صَبًّا وَلَا تَجْعَلْ عَيْشَهُمَا كَدًّا كَدًّا

“Ya Allah! Limpahkan kepada keduanya kebaikan, dan jangan jadikan kehidupan mereka susah.”

Tidak selang beberapa hari pernikahannya, Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam keluar dalam peperangan, dan Julaibib ikut serta bersama beliau. Setelah peperangan usai, dan manusia mulai saling mencari satu sama lain. Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam bertanya kepada mereka, “Apakah kalian kehilangan seseorang?” Mereka menjawab, “Kami kehilangan fulan dan fulan…”

Kemudian beliau bertanya lagi, “Apakah kalian kehilangan seseorang?” Mereka menjawab, “Kami kehilangan si fulan dan si fulan…”

Kemudian beliau bertanya lagi, “Apakah kalian kehilangan seseorang?” Mereka menjawab, “Kami kehilangan fulan dan fulan…”
Beliau bersabda, “Akan tetapi aku kehilangan Julaibib.”

Mereka pun mencari dan memeriksanya di antara orang-orang yang terbunuh. Tetapi mereka tidak menemukannya di arena pertempuran. Terakhir, mereka menemukannya di sebuah tempat yang tidak jauh, di sisi tujuh orang dari orang-orang musyrik. Dia telah membunuh mereka, kemudian mereka membunuhnya.

Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam berdiri memandangi mayatnya, lalu berkata,”Dia membunuh tujuh orang lalu mereka membunuhnya. Dia membunuh tujuh orang lalu mereka membunuhnya. Dia dari golonganku dan aku dari golongannya.”
Lalu Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam membopongnya di atas kedua lengannya dan memerintahkan mereka agar menggali tanah untuk menguburnya.

Anas bertutur, “Kami pun menggali kubur, sementara Julaibib radhiallahu ‘anhu tidak memiliki alas kecuali kedua lengan Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam, hingga ia digalikan dan diletakkan di liang lahatnya.”
Anas radhiallahu ‘anhu berkata, “Demi Allah! Tidak ada di tengah-tengah orang Anshar yang lebih banyak berinfak daripada istrinya. Kemudian, para tokoh pun berlomba melamarnya setelah Julaibib…”
Benarlah, “Dan barangsiapa yang taat kepada Allah dan Rasul-Nya serta takut kepada Allah dan bertakwa kepada-Nya, mereka itu adalah orang-orang yang mendapat kemenangan.” (An-Nur: 52).

Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam juga telah bersabda, sebagaimana dalam ash-Shahih, “Setiap umatku akan masuk surga kecuali yang enggan.” Para sahabat bertanya, “Wahai Rasulullah, siapakah yang engan itu?” Beliau bersabda, “Barangsiapa taat kepadaku, maka ia masuk surga, dan barangsiapa mendurhakaiku berarti ia telah enggan.”

Scary Exam Timetable!


Exam yg bakal dihadapi..huhu..

1.Pavement Engineering 27 April 2011
2.Highway & Traffic Engineering 28 April 2011
3.Indeterminate Structure 29 April 2011
4.Traffic Transportation System 3 May 2011
5.Further Differential Equations 5 May 2011
6.Numerical & Finite Element Method 6 May 2011
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...